30 MEI 2024
Suikerunieterrein GRONINGEN
Tickets

2018 / Tim van der Wiel: ‘Als je de slimste bent, zit je verkeerd’

Wat jonge mensen met goede ideeën zouden moeten doen? ,,Gewoon aan de slag gaan!”, zegt Tim van der Wiel (19). Hij en compagnon Liam Tjoa (20) deden het en richtten het inmiddels succesvolle GoSpooky op. Op 18 oktober deelt Van der Wiel zijn verhaal en inspiratie met studenten van Trendship Talent. Vandaag licht hij alvast een tipje van de sluier.

 

De jonge Van der Wiel gaat een uitdaging niet uit de weg. GoSpooky, een social contentbureau dat zich richt op nieuwe platformen, werkt onder meer voor HEMA, KLM, Hudson’s Bay en Rituals. ,,Ja, we werken voor grote nationale en internationale merken”, bevestigt Tim.

,,Wij zetten campagnes op die we uitvoeren van strategie tot analytics, waarvoor we ook eigen software ontwikkelen.” GoSpooky maakt voornamelijk mobiele content, zoals verticale video’s speciaal gemaakt voor mobiel. Tim: ,,Wij duwen de markt een nieuwe kant op, wij zijn het tegenovergestelde van traditionele media- en reclamebureaus.”

Continu nieuwe ideeën testen

GoSpooky is continu bezig met innovatie en laat dat niet over aan een aparte R&D-afdeling. ,,We bedenken als team voortdurend nieuwe dingen, die onze programmeurs testen”, zegt Van der Wiel. ,,Ons nieuwe bedrijf Speaky bijvoorbeeld, richt zich op voice: dat gaat echt mega worden de komende jaren. Denk aan Google Home en Alexa van Amazon: spraakgestuurde apparaten.”

Vogens Van der Wiel wordt Speaky de spil van nieuwe bedrijfscommunicatie. ,,Wij maken voice persoonlijk; we creëren stemmen en persona. We ontwikkelen applicaties voor bedrijven en focussen op het persoonlijk maken van spraakassistenten: Hoe klink je als merk? Hoe ga je het gesprek aan met een klant? Wat verwacht de consument? Een handjevol bedrijven in Nederland is hiermee bezig; het is echt een nieuwe markt.”

Eis je eigen ruimte op

Er is altijd ruimte voor nieuwe ideeën, vindt Van der Wiel. ,,De markt verandert zo snel, er is altijd iets nieuws waar je iets mee kan doen.” Niet zozeer het bijhouden van die ontwikkelingen, maar juist je eigen ruimte daarin opeisen is belangrijk, volgens Van der Wiel. ,,Als je de markt op de kop wilt zetten met een nieuw idee, moet je dat gewoon doen. Vind waar je passie ligt.”

Het publiek van Trendship Talent bestaat op 18 oktober vooral uit studenten. Aan hen wil GoSpooky meegeven: begin gewoon. ,,Als je ergens in gelooft, ga dan aan de slag.” Van der Wiel hoopt op Trendship andere jonge mensen te inspireren. ,,Met alles wat je leuk vindt kun je via internet geld verdienen. Als je voetbal leuk vindt, begin je een voetbalkanaal. Bijvoorbeeld.”

Als je de slimste bent, zit je verkeerd

Van der Wiel is altijd op zoek naar jonge mensen met goede ideeën en verheugt zich ook daarom op Trendship. ,,De nieuwe generatie heeft de toekomst.” Nog een tip: ,,Omring jezelf met goeie mensen. Als je de slimste in de kamer bent, zit je in de verkeerde kamer. Je hebt een team nodig met mensen die elkaar versterken.”

En als je goede idee niet van de grond komt? ,,Als je op je twintigste begint en je faalt een paar keer, heb je nóg alle tijd van de wereld”, zegt Van der Wiel. ,,Deze generatie weet heel goed wat ze wil, maar durft niet altijd. Durf wél. Gebruik je tijd om te leren, te falen en daar weer van te leren, zo ontdek je wat werkt. Wees je bewust waar je energie van krijgt.”