30 MEI 2024
Suikerunieterrein GRONINGEN
Tickets

2017 / De Augmented Age staat voor de deur

Klein, stoer en sterk, zo ziet Maurice Conti het Noorden van Nederland. En juist die eigenschappen geven ‘ons’ een groot voordeel als het gaat om innovatief denken. ,,Het maken van plannen voor de toekomst werkt het best in een klein team van mensen die weliswaar van elkaar verschillen, maar elkaar genoeg vertrouwen om met elkaar creatief te durven zijn. Je ideeën met elkaar delen is één van de meest intieme ervaringen.”

 

Conti is designer, futurist en innovator. Hij is op dit moment Innovation Officer van Telefónica’s Alpha, Europa’s eerste ‘moonshot factory’. In zijn keynote op Trendship vertelde hij dat de ‘Augmented Age’, het tijdperk waarin de ontwikkelingen exponentieel toenemen en mens en robot intensief en op voet van gelijkwaardigheid gaan samenwerken, voor de deur staat. In de komende twintig jaar zal er meer veranderen in de manier waarop we ons werk doen dan in de afgelopen tweeduizend jaar. Het Trendship-publiek, meer dan 1600 man, vertrok geen spier bij die mededeling.

Begin met experimenteren

Maar we moeten wel aanhaken, want Maurice Conti zal niet met robots aan de hand bij je aankloppen. Om als ondernemer de snelheid van de ontwikkelingen bij te houden, kun je het beste zelf aan de slag gaan. ,,Dan heb ik het niet per se over het zelf ontwikkelen van robots, maar begin te experimenteren met ontwikkelingen in je eigen branche. Begin klein, maar blijf proberen en houd er niet mee op. Laat je niet afleiden door negatieve gedachten zoals: ik heb geen tijd, ik heb geen geld. Je hebt geen geld nodig om ideeën te bedenken. En als je leuk vindt wat je doet, ‘kost’ het je geen tijd. Verzamel mensen om je heen die net als jij creatief denken; in je eigen bedrijf, maar ook daarbuiten. Zoek je concurrenten op, zoek uit welke gemeenschappelijke factor jullie beider bedrijven vooruit kan helpen.”

Negeer ontwikkeling niet

,,Bezoek evenementen zoals deze, Trendship. Doe ideeën op, praat met mensen. Denk er, als je naar huis gaat, verder over na: wat wij in ons bedrijf doen, is dat het beste om te doen? Wat als we het eens zo gaan doen…?”

Wat Maurice Conti betreft hoeven dat niet per se grote high tech-innovaties te zijn. ,,Je moet doen wat bij jou past en wat zinvol is voor jouw bedrijf. Blijf in elk geval niet stilstaan, blijf niet afwachten terwijl om je heen iedereen zich ontwikkelt. Als je alle nieuwe ontwikkelingen negeert – dat zou overigens knap zijn want die komen er in moordend tempo aan – zit je straks in de problemen.”

We hebben robots nodig

Ok, niet iedereen hoeft per se met z’n eigen robot te komen. Maar de robots waarover Maurice spreekt tijdens zijn keynote, die klinken nogal heftig. We zullen ze niet meer aansturen, we zullen met ze gaan samenwerken, op gelijkwaardig niveau. Niet alleen in de zaal in het MartiniPlaza zag je mensen ongemakkelijk worden, ook daarbuiten klinkt: ja, en dan nemen ze straks de boel over. Dat wordt gevaarlijk. Als je ergens bang voor zou moeten zijn, dan is het voor wat mensen elkaar aandoen. Niet voor robots. Kijk eens naar de wereld om je heen. We hebben straks robots nodig om de mensheid te redden.

We hebben sowieso robots nodig om ons te helpen problemen op te lossen die we allang niet meer aankunnen, zoals klimaatverandering. Kijk naar de branden in Californië, die zijn niet meer beheersbaar. Mensen overlijden, brandweermannen overlijden. Ik ben een brandweerman, voor mij komt dit heel dichtbij.”

Underdogs: “doe mee!”

Conti woonde in Californië, maar is recent verhuisd naar Barcelona. ,,Ik wilde uit die ‘Silicon Valley bubble’ zien te komen. Jarenlang waren alle ogen gericht op Amerika, als het ging om high tech- innovatie. Maar nu de bedrijven daar groter dan groot zijn geworden en ze zichzelf op de borst slaan omdat ze de beste zijn, komt er weinig nieuws meer uit voort. Nee, ik moet in Europa zijn. Als ik het goed heb, gaat het hier gebeuren de komende jaren. Niet in Amerika, niet in China, maar hier. Vanuit de underdogpositie en vanuit een stille kracht gaan hier netwerken van entrepreneurs ontstaan, die plannen maken zoals we die nog nooit gezien hebben. Het gebeurt nu al, doe mee!”

Een positieve denker met nog steeds veel vertrouwen in de mensheid. Maar hij wordt er ook wel eens moe van, mensen. ,,Ondernemers die zeggen: ‘Ja, mooi. Ik wou dat we mee konden doen. Maar ja: geen geld, geen tijd en geen mensen beschikbaar’. Dan ontbreekt je het aan verbeeldingskracht. Kijk om je heen: allemaal mensen. Heb je een idee dat je aan iemand anders wilt toetsen? Ga langs, bel hem op. De beste innovatieve teams bestaan uit een klein aantal mensen met allerlei verschillende achtergronden, verschillende leeftijden, verschillende interesses en talenten, maar met een enorme drive om gezamenlijk met een plan te komen waar iedereen zich door kan ontwikkelen. Geniet van de reis die jullie samen maken, neem alternatieve routes als het kan, bouw aan je netwerk en je toekomst!”

Think again

Conti vraagt ons de volgende vier trends nauwlettend in de gaten te houden: Machine learning, Virtual reality, Blockchain en Synthetic biology. Nooit van gehoord? Helemaal niet toepasbaar op jouw branche? Think again.

Conti geeft een voorbeeld: ,,Jullie hebben hier veel agrariërs. Je denkt dat zij traditioneel zijn, behoudend. Maar als er iemand met machine learning bezig is, is het wel de boer die je op het land ziet met zijn tractor. Werkelijk alles in de landbouw is technologie.”

Als je een boer een robot geeft die hem kan vertellen wat de absoluut perfecte dag is om te oogsten, op basis van weer, wind en vocht in de grond, zal de boer met die robot willen samenwerken. ,,Zonder angst dat die robot zijn bedrijf zal overnemen. Omdat hij begrijpt dat de kennis van de robot, gecombineerd met zijn eigen kennis, ervaring en intuïtie, ervoor gaat zorgen dat hij zijn werk nóg beter zal gaan doen.”

Wees creatief

Toepasbaar op elke branche, Conti is ervan overtuigd. En Artificial Intelligence dan, die twee AI-robots van Facebook, die samen een eigen taaltje verzonnen en toen maar gauw uitgeschakeld werden? ,,Niet bang voor zijn, heeft puur met algoritmes te maken. Neem maar van mij aan, de meeste robots worden ontwikkeld om bepaalde taken beter te kunnen volbrengen dan wij mensen kunnen. Ze worden niet gemaakt ‘om de wereld over te nemen’. Wees niet bang, wees creatief.”

Terugkijken

Kijk hier de highlights van Maurice Conti’s keynote tijdens Trendship terug.

Play video