30 MEI 2024
Suikerunieterrein GRONINGEN
Tickets

2018 / Deze sprekers delen het podium van Trendship Talent

Trendship Talent is er voor the next best thing van Noord-Nederland. Talenten bepalen op 18 oktober in MartiniPlaza Groningen wie de creators zijn van de toekomst. De verhalen worden tijdens die ochtend verteld door een illuster kwartet. Het podium is er voor programmamaker Gwen van Poorten, influencer manager Omar Kbiri, Tim van der Wiel en Steven Uitentuis, topmannen van respectievelijk GoSpooky en Swapfiets. Ieder heeft z’n eigen stijl, zijn niet bang voor de gevestigde orde en maken in no-time naam. Ontdek hier de bio’s van de headliners van Trendship Talent.

Omar Kbiri

“Dear Richard Branson, is there room on the plane for two broke students?” Was getekend, Omar Kbiri. Deze actie kon Branson in 2009 tijdens de Big Improvement Day wel waarderen en nam Kbiri en vriend per privéjet mee naar Washington. Omar kwam daar in het vizier van de grote PR-bazen en the rest is history. Met twee partners zette hij het ‘all-in-one storymanagementbureau’ MAAK op, ontwikkelde campagnes voor o.a. Vodafone en het Rijksmuseum, en tussendoor was ‘ie één van de creators van YouTube-festival VEED. Hetzelfde festival waar Tim vorig jaar een award mee naar huis nam. Storytelling is Kbiri’s vak en hij wordt omschreven als een goedgemutste menselijke sneeuwbal. Omar is altijd on the road, laat het balletje rollen en als het idee of concept eenmaal in beweging is, wordt het onder Kbiri’s leiding alleen maar groter en groter.

 

Steven Uitentuis

De straten van Groningen kleuren sinds een paar maanden blauw. Delftsblauw. Swapfiets heeft de binnenstad veroverd. Maar liefst 44.000 Nederlanders horen inmiddels bij de blauwe tweewielers-familie en de eerste stappen in Duitsland en België zijn dit voorjaar gezet. Swapfiets is mede het werk van CEO Steven Uitentuis. Samen met zijn drie medeoprichters zagen ze nog geen drie jaar geleden in Delft studenten rondfietsen op barrels die voortdurend dienst weigerden. Zo kwamen ze op het idee voor een abonnementsmodel voor fietsen. Voor een vast bedrag per maand is de klant in het bezit van zo’n stalen ros met een blauwe voorband. Is ‘ie kapot dan staat de monteur in no-time bij je op de stoep. Swapfiets is onderdeel van een beweging die van bezit naar gebruik gaat en werkt vanuit een sociale gedachte samen met lokale werkplekken. Grote droom? “Dat uiteindelijk in iedere stad, in ieder fietsenrek een Swapfiets staat’, aldus Uitentuis.

 

Tim van der Wiel

Terwijl de meeste studenten nog even de Blauwe Engel (Groningen) meepakken, liet de 19-jarige Tim van der Wiel zijn brutale startup GoSpooky uitgroeien tot een bedrijf met een miljoenenomzet. En dat in nog geen twee jaar tijd. Op zijn dertiende begon van der Wiel met het beheren van verschillende socialmediakanalen waar hij de grappen van Amerikaanse Twitter-accounts naar het Nederlands vertaalde. Binnen een jaar was zijn Twitteraccount de grootste van Nederland. Samen met Liam Tjao richtte ‘ie vervolgens GoSpooky op, dat in eerste instantie begon als Snapchat-adviesbureau. Nadat Lowlands ze in 2016 een kans gaf, ging het hard met de heren. Ze doen inmiddels niet alleen Snapchat-campagnes meer, maar werken ook met Instagram en Facebook voor bedrijven als de HEMA, KLM, Albert Heijn en Hudson’s Bay. Wat ze precies doen, leggen ze aan de gevestigde orde niet eens meer uit. “Ze snappen het toch niet”. De heren benadrukken wel dat reclame echt niet anders gaat dan honderd jaar geleden. “Waar zit je doelgroep en hoe bereik je die met je verhaal”, is nog steeds de belangrijkste vraag.

 

Gwen van Poorten

Ze is jong, knap, brutaal, succesvol en beschikt –zo zegt ze zelf- over een puppy achtig enthousiasme. Programmamaker Gwen van Poorten neemt op donderdag 18 oktober het organisatiestokje over Tim van Hofman. Hij gaat op reis voor BNN, zij mag tijdens Trendship Talent onder meer Omar Kbiri en Steven Uitentuis aan de tand voelen. Pas drie jaar geleden maakte Gwen haar televisiedebuut bij de ‘Social Club’ bij BNN. Nu is ze de vaste presentatrice van Spuiten en slikken, heeft ze ruim 180.000 volgers op Instagram en heeft haar pas gestarte YouTube-kanaal al zo’n 41.000 abonnees. Ze presenteert zichzelf als een ‘normale chick’, vooral een echt mens, maar wel eentje die hartstikke ambitieus is.