30 MEI 2024
Suikerunieterrein GRONINGEN
Tickets Programma

Innovatiehub Oost-Groningen geeft de wereld nieuwe producten

Foto: Jakob Zwinderman, programmamanager Innovatiehub Oost-Groningen

Als je de koppen bij elkaar steekt, buiten de lijntjes durft te denken en een open blik hebt, dan kun je onverwachte dingen bereiken. Kijk maar naar de Innovatiehub Oost-Groningen (IHOG), dat de afgelopen jaren een hele serie innovaties opleverde.

Repaircrème op basis van CBD-olie en magnesium, lampen van hennep en aardappelzetmeel, voedingssupplementen met magnesium en zetmeel, decoratieve tegels van magnesiumzout. Het is een greep uit de écht nieuwe producten die afgelopen jaren ontstonden in Oost-Groningen. De samenwerking daar tussen magnesiumzoutproducent Nedmag, aardappelreus Avebe en hennepproducent HempFlax resulteert in beloftevolle producten.

 

Samenwerken aan nieuwe dingen

,,Eén van de mooiere voorbeelden is ook het Plantjebandje’’, vertelt programmamanager Jakob Zwinderman. ,,Mensen die wel eens naar festivals gaan, kennen het misschien wel. Het is een polsbandje van hennep dat de variant van plastic vervangt. Bovendien zitten er zaadjes in waarmee je na het festival thuis planten kunt kweken, bij wijze van aandenken aan het festival. Daarvan worden er wekelijks meer dan duizend verkocht.’’

Het Plantjebandje is exemplarisch voor de IHOG. Het is bedacht door Minerva-studente Tessa Hesseling die binnen de Hub samen met Hempflax en Avebe werkte aan de verdere ontwikkeling. Zwinderman: ,,Daar staan we voor. Samen met kennisinstellingen werken we aan nieuwe dingen. Zo ontstond er ook een tafel van hennep met magnesium, bier met magnesium en meer. Allemaal producten die de bedrijven individueel nooit bedacht zouden hebben, of die zonder de IHOG bij een idee zouden blijven.’’

In de afgelopen vijf jaar raakten al meer dan 900 scholieren, studenten en onderzoekers in contact met de Hub en werken vanuit de oprichtende bedrijven dagelijks meer dan een handvol mensen aan de innovaties. ,,Ja, we ontwikkelen op deze manier echt een plek die van belang is in de regio. Dit is een coöperatie zoals mensen die – zeker in Noord-Nederland – wel kennen. Voor talent betekent dit: je kunt hier blijven voor mooi en interessant werk.’’

 

Delen van kennis en kunde

Het succes van de IHOG is de insteek, denkt Zwinderman. ,,Ik heb zoiets eerder geprobeerd, maar ging te veel uit van subsidies om het mogelijk te maken. De Hub werkt anders. De participerende bedrijven zijn leidend. Avebe, Nedmag, Hempflax en Zechsal zagen nieuwe mogelijkheden door kennis en kunde te delen. Zij hebben er baat bij en zo heeft de hele regio er baat bij. Uitgangspunt is dat we kijken wat we kunnen bereiken door kennis en producten te delen, zodat nieuwe dingen ontstaan, afgezien van tal van mogelijkheden voor studenten om te onderzoeken.’’

De brandwerende werking van magnesium, de klevende eigenschappen van aardappelzetmeel en de duurzame aard van hennepvezels zijn samen meer dan de som der delen. Dat was het begin. Zwinderman: ,,Wij dachten in eerste instantie dat we vooral nieuwe producten voor de bouw zouden kunnen lanceren. Maar het innoveren gaat veel verder dan we gedacht hadden. Nu richten we ons op allerlei markten tegelijk, van gezondheid en voeding via meubelen tot de cosmetica. En het einde aan nieuwe producten is nog lang niet in zicht.’’