30 MEI 2024
Suikerunieterrein GRONINGEN
Tickets

2019 / “Challenge jezelf continu en ga voor perfectie” – Michiel Muller

Michiel Muller, die aan de basis stond van onder andere Picnic, Route Mobiel en Tango, was er kristalhelder over tijdens Trendship. Hetzelfde doen wat je als ondernemer altijd al hebt gedaan, dat werkt volgens hem écht niet meer. “Openstaan voor verandering is belangrijk voor groei.”

We gaan met hem in gesprek over zijn drijfveren, wijste lessen en wat hij beginnende en gevestigde ondernemers als tips wil meegeven.

 

Voordeel bieden

“Wat mij drijft, is nieuwsgierigheid. Iemand komt naar me toe met een goed idee, of ik heb zelf een goed idee. Het zou cool zijn als we dit op gang kunnen brengen, hoe gaan we dat doen? Gaat dit lukken? Dat consumenten ontzettend veel voordeel hebben bij wat jij biedt, is nodig om succes te hebben. Het is gaaf als je iets weet neer te zetten waarbij dit het geval is.”

 

Doorgaan bij tegenwind

“Mensen denken wel eens dat ik dingen doe om tegen gevestigde bedrijven aan te schoppen. Dat is geen strategie, en ook niet mijn drijfveer. Iets nieuws opstarten, samen met anderen, ligt me. Maar als je met iets nieuws komt en op die manier de markt opschudt, dan zullen gevestigde bedrijven daarop reageren. We hebben in het verleden te maken gehad met marktleiders die alles uit de kast halen. Maar uiteindelijk is het een kwestie van doorgaan. En we leerden er soms ook weer wat van.”

 

Blijven bewegen

“Beginnende ondernemers zou ik willen meegeven om nieuwe technologieën supergoed te gebruiken. Zorg dat je de techniek begrijpt. Houd nieuwe trends in de gaten, ga na wat dat betekent voor jouw bedrijf en spring erop in. Het is echt belangrijk om te blijven bewegen. Je hebt een goed plan, ga daarmee aan de slag en kijk hoe je dit plan steeds beter kunt maken. De status quo dreigt ook voor startups; de ontwikkelingen gaan zo snel. Dus ga voor perfectie en challenge jezelf continu.”

 

"Hoe zouden ze het doen? Dat zou eigenlijk je basishouding moeten zijn ten aanzien van concurrentie."

Kracht van jongeren

“De zittende industrie wil nog wel eens roepen ‘dat kan niet’ als iemand met iets nieuws op de markt komt. Dat is gevaarlijk. Slimmer is om te zeggen: hoe zouden ze het doen? Dat zou eigenlijk je basishouding moeten zijn ten aanzien van concurrentie. Dan kun je ervan leren. Daarnaast is het nu voor het eerst sinds mensenheugenis dat jongeren die net van de hogeschool of universiteit komen, meer van kritische bedrijfsprocessen weten dan de directeur die er al twintig jaar zit. Dit is dus de tijd om jongeren binnen te halen. Niet om ze in een hoekje te zetten en ze langzaam omhoog te laten werken. Maar om tegen ze te zeggen: dít is waar we naartoe willen, laat maar weten hoe je dat gaat doen.”

 

Door muren heen

“Een belangrijke les die ik als ondernemer heb geleerd, is dat van het een het ander komt. Als je ergens aan begint, en je blijft nieuwsgierig en houdt een open vizier, komen er dingen op je pad die je zullen helpen. Ook heb ik geleerd dat er altijd wel eens iets misgaat, maar dat je daar na een paar weken op terugkijkt en denkt: was dat het dan? Als laatste: het is superbelangrijk om samen te werken met talentvolle, gemotiveerde mensen. Dat de onderlinge spirit heel sterk is, en dat iedereen door muren heen wil breken.”

 

Verder komen

“Een evenement als Trendship is van grote waarde voor ondernemers, denk ik. Het is een waanzinnig groot evenement. Met ook een mooie mix tussen ondernemers, overheid en onderwijs. Het onder de aandacht brengen van ambitie en groei is goed. Je ziet steeds meer dat mensen naar dit soort events toe gaan om groeikansen te vinden. En vóór zo’n evenement ook bewuster nadenken over wie ze kunnen spreken. Wie kan misschien helpen bij de volgende stap van mijn bedrijf? Het vinden van inspiratie en waardevolle contacten, daar biedt dit evenement volop mogelijkheden toe.”

Interview door Martine van der Linden