30 MEI 2024
Suikerunieterrein GRONINGEN
Tickets

2018 / Trendship Academy jaagt MKB aan

Honderden ondernemers, vier topsprekers en vooral heel veel inspiratie. Nieuw tijdens Trendship 2018 was Trendship Academy: een masterclass in de ochtend speciaal voor ondernemers uit het MKB.

 

Het gaat om mindset en om ‘will’ in plaats van ‘skill’. In het theater van MartiniPlaza vliegen de innovatieve tips over het toneel. Met lessen van topchef Ron Blaauw, innovatiepionier Igor Beuker, Marktplaats CEO Olivier van Duijn en conceptdenker Joel Darius. Wat leren de aanwezige MKB-ondernemers van hen?

Digitaal Darwinisme

Wat verwacht Karel Jonker van de Leefstijlacademie van Trendship Academy? ,,Ik laat me verrassen. En ik zoek inspiratie in deze hectische tijd met een krappe arbeidsmarkt.” Mensen motiveren tot verandering in een wereld die steeds sneller veranderd, is volgens Jonker vermoeiend en soms moeilijk vol te houden. Toch houdt hij vol. ,,Laat je niet gek maken. Je hoeft niet alles.”

Igor Beuker, de eerste spreker op het podium van Academy, snapt precies waar ondernemers als Jonker tegenaan lopen. ,,Ik ga vaak op m’n bek en dat doet pijn”, bekent de trendwatcher en ondernemer. ,,Maar u heeft goede kansen tegenover al die groten. U bent wendbaar als u innoveert; laat zij maar massa’s geld uitgeven aan wereldwijd adverteren en op hun bek gaan. Wees creatief in dit tijdperk van digitaal Darwinisme.”

Mindset en cultuur

Wat Beuker ook ziet, is dat iedereen wil innoveren, maar niemand echt wil veranderen. Hij schetst een beeld van de ‘mad men’ versus de ‘math men’ en waarschuwt voor social media verslaving. ,,Skills? Nee, het gaat over will. Dat is waar je op geselecteerd wordt, doe er wat mee als werkgever! Vijfenveertig procent van de MKB’ers is niet met online bezig is: kom uit je comfortzone! Het gaat om mindset en cultuur.”

Wat de mindset van nu is? Joel Darius, conceptdenker bij NDC mediagroep, pleit voor creatie, inspiratie en samenwerken om elkaar te versterken. ,,Het gaat om diversiteit in alle geledingen. Om content uit het hart. Van store naar story en de klantreis: maak het je klant zo prettig mogelijk. Meer weten over die alledaagse mogelijkheden? Let’s talk!”

Impact maken met communicatietechnologie

Die alledaagsheid schuilt ook in Marktplaats dat vijfentwintig procent van de online-handel in ons land voor z’n rekening neemt. Vertrekkend directeur Olivier van Duijn duidt het overheersende begrip ‘tijd’. De snelheid, de wens, de technologie, ons (on)geduld; het gaat steeds meer om tijd.

Vijf minuten tussen product zoeken en afrekenen. Dat is het uitgangspunt van Marktplaats, zelf bij relatief grote aankopen als een tweedehands auto. ,,Het wantrouwen dat erbij hoort, kunnen we uitbannen door de garantie dat we straks met behulp van technologie alle data van een auto weten en tonen”, zegt Van Duijn. ,,Gebruik communicatietechnologie om impact te hebben.”

Vertrouw op je eigen identiteit

Over impact gesproken: topchef en eet- inspirator Ron Blaauw vertelde hoe hij zijn Michelinsterren inruilde voor een geheel nieuw concept. Aan de vooravond van zijn derde ster, besefte hij zich zo niet verder te willen. Hij nam afscheid van Michelin en zette de stap naar zijn huidige concept: de succesvolle Gastrobar. Zijn credo? ,,Volg je hart, doe wat je leuk vindt en doe het goed. Iedere dag weer in ieder detail. Het gaat om beleving en je eigen identiteit.”

Zonder angst de vernieuwing in

Hoe de toehoorders de masterclass vonden? Evenementenorganisator Evert Haagsma werd geprikkeld door enthousiasme. Door vernieuwing waarvoor je geen angst hoeft te hebben als je ook je zekerheden vastlegt. Na een nacht slapen hoopt hij op te staan ,,met zelfreflectie van wat ik zelf nog met anderen kan verbeteren en veranderen.”

Saskia Dijkstra, coördinator van een kinderdagverblijf werd geraakt tijdens Trendship Academy. Vooral door de duiding van het belang van klantbeleving en de rol van social media daarbij. Wat ze daarvan meeneemt? ,,Vooral bijblijven in eigen kracht!”

Play video