30 MEI 2024
Suikerunieterrein GRONINGEN
Tickets

2018 / Steven Uitentuis: Creëer beweging en beweeg mee

Een traditioneler product dan de fiets is bijna niet te vinden. Weinig aan te vernieuwen, zou je denken. De bijna 100.000 abonnees van Swapfiets bewijzen het tegendeel. Voor een vast bedrag per maand rijd je op een fiets met de nu al iconische blauwe voorband. Op Trendship Talent deelt medeoprichter Steven Uitentuis hoe hij en zijn drie compagnons in korte tijd een nieuwe rage lieten ontspringen.

 

Steven Uitentuis beaamt: ,,We hebben met Swapfiets een nieuw concept neergezet in een heel traditionele markt. We hebben met een frisse blik gekeken naar een heel standaard product.”

Continu innoveren

Het begon allemaal met een oproep op Facebook: Wie wil altijd een fiets beschikbaar hebben, voor een vast bedrag per maand? Daar waren een aantal mensen in geïnteresseerd. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en zorgen maar liefst 1400 werknemers dat er elke dag Swapfietsen zijn voor wie maar wil.

,,Met dat team innoveren we continu door. Want het zijn uiteindelijk de mensen die de fietsen verzorgen, de serviceafdelingen, die met de klanten praten en weten waar verbetering nodig is. Dat verbeteren en innoveren doen we dus met z’n allen.” De fietsen blijven eigendom van Swapfiets, waardoor zij ook verantwoordelijk blijven voor het onderhoud. Met pech sturen ze zo snel mogelijk een servicemonteur.

Sta open voor suggesties

Steven en zijn studiegenoten zijn hun idee gewoon gaan uitvoeren, toen ze zagen dat medestudenten op slechte, dienstweigerende tweewielers door de stad sjeesden. ,,Je kunt er heel lang over doorpraten als je een oplossing ziet voor zo’n probleem, maar uiteindelijk moet je het gewoon gaan doen. Beginnen met uitvoeren, vallen en opstaan, doorzettingsvermogen tonen en aanpakken wat je tegenkomt. Want pas als je je perfect uitgedachte plan in de praktijk brengt, kom je zaken tegen waar je écht over na moet denken: problemen in de praktijk, aangedragen door je klanten, moet je snel kunnen oplossen.”

Studenten die óók een goed idee hebben zoals Steven en zijn vrienden, raadt Steven aan open te staan voor suggesties van anderen. ,,Vraag je – potentiële – klanten: hoe willen jullie het het liefst hebben? Daar leer je heel veel van. Zo kwamen wij erachter dat onze klanten willen dat er altijd een fiets beschikbaar is, dat ze er zelf geen omkijken naar hebben en dat er geen ‘gedoe’ is met voorwaarden en kleine lettertjes.”

Timing en geduld

Bereid zijn om mee te bewegen, ook heel belangrijk dus. ,,Er is altijd ruimte voor nieuwe ideeën, dat bewijzen wij door beweging te creëren in een belegen markt. Maar een goed idee hoeft niet per se succesvol te zijn. Maak impact met je idee, maar werk daarna verder aan een steeds betere uitvoering. Onderdeel van ons idee is bijvoorbeeld ook dat wij geloven in de transitie van bezit naar gebruik; de Swapfiets is niet van jou, je hebt hem in bruikleen. Wij geloven hierin, maar mensen moeten er soms nog aan wennen. Timing is belangrijk, evenals geduld.”

Steven wil tijdens Trendship Talent het verhaal van Swapfiets vertellen. Ook wil hij uitleggen hoe hij en zijn medeoprichters te werk zijn gegaan. ,,Ik wil studenten laten begrijpen waarom en hoe we het doen. Met onze transparante manier van werken is de slagingskans groter.” Steven staat open voor gesprekken met studenten tijdens het evenement in MartiniPlaza. ,,Wij krijgen graag feedback op onze service. In Groningen is ook een vestiging van Swapfiets; misschien zitten er wel klanten van ons tussen.”