30 MEI 2024
Suikerunieterrein GRONINGEN
Tickets

2018 / Trendship faciliteert toekomstbestendige ‘ideeën-orgie’

Trendship trok ook in 2018 een zinderende line-up van topsprekers uit het bedrijfsleven. Tijdens het middagprogramma op de Mainstage spraken innovatieprofessor Dries Faems, trendspotter Magnus Lindkvist, onderzoekster Claire Madden en serial entrepreneur Jonas Kjellberg tot ieders innovatieve verbeelding.

Ruim 1500 ondernemers vullen de stoelen voor de Mainstage. Van innovatieaanjagers bij KPN tot ICT medewerkers van gemeenten. MKB-ers uit de regio, accountancy consultants voor grote bedrijven of onderzoekers uit het onderwijs, Trendship trekt een grote verscheidenheid aan bezoekers. Alleen bijeen om alles te horen over Generatie Z, ideeën-orgies en de stap van ‘ik’ naar ‘wij’.

Noord-Nederland, laat je zien

Dries Faems, vertrekkend hoogleraar Innovatie en Organisatie bij de Rijksuniversiteit Groningen, start de middag met een blik op het Noorden. Zeven jaar lang bestudeerde hij de innovatiekracht van Noord-Nederland in de Innovatiemonitor van Samenwerkingsverband Noord-Nederland.

Noord-Nederland verdient meer elan voor de innovatiekracht die het laat zien, meent Faems. Waarom een provincie als Noord-Brabant vaker met de innovatieve eer strijkt? Niet omdat ze betere ideeën hebben, maar omdat ze zichzelf laten zien. ,,Eindhoven is bekend. Maar kijk eens wat daar staat behalve Philips en ASML. Dan zie je dat het wel meevalt. Wat ze goed doen is zichtbaarheid creëren.”

Als je de cijfers op een rij zet, is het Noorden innovatief gezien heel goed bezig. Er wordt continu vernieuwd, zelfs door oudere, traditionele bedrijven waar vakmanschap nog een grote rol speelt. Laat die kracht zien, benadrukt Faems. En investeer in de volgende generatie. ,,Steek geld in het onderwijs, want kinderen zijn de meest innovatieve grondstof.”

Samenwerken en toekomstige generaties

Wie ook duidelijke ideeen over de toekomst heeft, is trendspotter Magnus Lindkvist. De futuroloog zoomt in op het belang van ideeen delen. Op de verandering van ‘idea’ naar ‘wedea’: de toekomst ligt aan de voeten van diegenen die samen durven komen. Van de ondernemers die inzien dat samenwerking tot toekomstbestendige plannen leidt.  ,,Trendship is a beautiful example. This is an orgy for ideas.”

Een boodschap die Claire Madden, de vrouw die Generatie Z een gezicht geeft, ook omarmt. Want mensen uit Generatie Z werken ook liever samen. Bovendien zijn ze erop gebrand betekenisvolle ondernemingen te starten of te ondersteunen. ,,Create a collaborative and transformational surrounding”, is haar boodschap aan degenen die binnenkort met deze generatie te maken krijgen.

Kleine aanpassingen voor grote veranderingen

Na een blik in de toekomst, brengt de presentatie van Jeroen Otten en ‘onze’ shorttrackers het publiek terug naar het nu. Otten en schaatsster Susanne Schulting laten zien hoe de Samsung SmartSuit het team tot grote hoogte stuwt. Hoe dieper je zit, hoe harder je gaat en de kleinste aanpassing kan het verschil zijn tussen zilver en goud. Precies het soort aanpassingen die coach en schaatsster kunnen maken door het innovatieve schaatspak.

Toch zijn kleine aanpassingen soms onvoldoende, beaamt Jonas Kjellberg als laatste spreker. De medeoprichter van Skype en game changer pur sang weet als geen ander hoe het is om bestaande ondernemingen te vernietigen en te vervangen door innovatieve modellen. Een geruststellende gedachte voor hen die zich minder thuis voelen bij grote veranderingen: goede sales blijven een belangrijke maatstaf voor succes.

Nieuw is niet altijd beter

Alle sprekers laten het publiek achter met een hoop stof tot nadenken. Ook bij Gert Veenstra van Hitachi Capital Mobility blijven de ideeën van de sprekers hangen. Hem viel op hoe de sprekers een mix maakten tussen hypermoderne en traditionele technieken en skills. ,,Wat me ook opviel, is dat er ook een aantal waarschuwingen zijn. Niet alles dat nieuw is, is alleen maar rozengeur en maneschijn.”