Foto: Klaas Dijkstra, Lector Computer Vision & Data Science NHL Stenden
Kansen zijn er voor het noordelijke bedrijfsleven, als je ze maar laat zien. NHL Stenden doet dat onder de noemer IMAI, dat bedrijven, onderzoekers en studenten op het gebied van A.I. bijeen brengt. Voor Mediahuis Noord is laten zien wat er is en wat er kan een eerste natuur.
Om transities door te komen, om mee te kunnen en voorop te lopen, om nieuwe technologie te laten landen. Daarvoor moeten we samenwerken en leren. De kennis is er vaak wel, de goede voorbeelden ook. Het geheim zit hem in het over het voetlicht brengen daarvan. IMAI ( I’M A.I.) is mede om die reden tot stand gekomen. NHL Stenden heeft ermee een instrument in handen om ondernemend Noord-Nederland mee te nemen in de A.I.-vaart der volkeren.
Wederzijds voordeel. Dat is wat IMAI oplevert. Studenten leren met praktijkvragen om te gaan en er onderzoek naar te doen. Bedrijven zien hun kwesties opgelost worden door middel van de nieuwste inzichten en technologische toepassingen. ,,Zo werkt het’’, zegt lector Computer Vision & Data Science Klaas Dijkstra. Hij stond aan de wieg van IMAI. ,,Onder die noemer onderwijzen we in wezen studenten én bedrijven.’’
Dat is nodig. A.I. is meer dan een modewoord. In steeds meer geledingen van het bedrijfsleven wordt de technologie toegepast. Dijkstra: ,,Wij willen mensen helpen te begrijpen wat het is en wat je ermee kunt. We worden zo steeds meer dé kennisinstelling die je belt als je iets in de praktijk wilt laten onderzoeken op dit gebied.’’
Foto: Koos Boot, CEO Mediahuis Noord
Het is een verhaal dat niet zou misstaan in de uitgaven van Mediahuis Noord. Sterker nog: dat is precies wat u als lezer nu ziet gebeuren. ,,Wij maken journalistieke content van, voor en door het Noorden’’, vertelt directeur Koos Boot. ,,Dat gaat uiteraard ook over het bedrijfsleven. We willen ondernemers meer betrekken bij de inhoud. Kijk, wij zijn er om te duiden, om dingen aan de kaak te stellen, maar we moeten altijd onze oren en ogen openhouden voor kritiek. Zijn we evenwichtig genoeg? Voelt iedereen zich vertegenwoordigd? Dat is van belang als je de regio wilt versterken. En dat willen wij.’’
Zoals bedrijven open zouden moeten staan voor technologie, innovatie van buiten (zoals A.I.), zo zouden ze in de media ook wat meer naar buiten moeten treden, vindt Boot. ,,De wereld wordt steeds complexer, zeker dat van het bedrijfsleven. Ze moeten duurzaamheidseisen realiseren, transparanter zijn, over van alles rapporteren. Dan heb je een taak om aan het publiek uit te blijven leggen waarom je doet wat je doet. Daar kunnen wij bij helpen. En intussen volgen we ondernemingen uiteraard kritisch. Wij hebben overigens diezelfde taak. Wij moeten ons ook verantwoorden, laten zien wat onze principes zijn.’’
Inspireren is in dit verband een belangrijke term, zowel voor IMAI als Mediahuis Noord. Trendship is wat dat betreft een ideaal podium. Klaas Dijkstra: ,,Onze missie luidt ‘A.I. for everyone’. We laten zien wat het is, en zeker ook wat het níet is.’’ Of dat in de krant komt, bepalen de ondernemers op het festival deels zelf. Zij nemen deel aan een experimentele redactievergadering, samen met journalisten van Mediahuis Noord. Boot: ,,Daar komen vast mooie verhalen uit en invalshoeken die we zelf niet bedacht zouden hebben. Zo leren we van elkaar.’’