30 MEI 2024
Suikerunieterrein GRONINGEN
Tickets

2019 / “Werk hard, denk groot, durf veel” – Studio Plakband

Nieuwe dingen uitvinden, zorgen dat je uitgedaagd blijft. Dit streven hebben John Louwes en Joey Tualena (Studio Plakband in Groningen) en Bakschik Martirosian (BMTEC in Emmen) gemeen. Tijdens Trendship gingen wij in gesprek met deze gedreven ondernemers.

De heren van Studio Plakband timmeren al tien jaar aan de weg met hun marketing- en communicatiebureau, dat een duidelijk eigen karakter heeft. Bakschik startte zes jaar geleden BMTEC, een bedrijf dat is gespecialiseerd in de productie van kunststof halffabrikaten voor de maakindustrie.

 

Wat zijn jullie drijfveren?

Bakschik: ,,Ik wil een groot bedrijf neerzetten. Puur omdat ik een verandering op gang wil brengen. Staal- en aluminiumdelen kunnen tegenwoordig prima vervangen worden door kunststoffen, want die worden steeds beter en gaan langer mee.”

Joey: ,,Wij willen graag de uitdaging aangaan. We zetten al tien jaar heel gedurfde dingen neer, on- en offline, en moeten onze klanten overtuigen van de kracht hiervan. We leggen plannen aan ze voor die ze zelf niet durfden te bedenken.”

John: ,,We willen ook het straatbeeld veranderen. Dingen laten zien waarvan je denkt: wat is dit? Hier moet ik meer van weten.”

Joey: ,,De reactie hoeft niet eens positief te zijn. Zolang er maar over gepraat wordt. Maar als je er fan van wordt, dan is dat natuurlijk wel het mooiste.”

Hoe hebben jullie je ontwikkeld als ondernemer?

Joey: ,,We dagen onszelf uit om ook andere dingen te doen dan wat we al kunnen. Dit jaar wilden we meer met film doen, dus daar zijn we mee aan de slag gegaan. Dat maakt dat we groeien.”

Bakschik: ,,Ik stelde mezelf de vraag: hoe kon Steve Jobs zo’n groot bedrijf neerzetten en een verschil maken? En waarom zou mij zoiets niet lukken? Dan blijkt: de enige blokkade ben je zelf. Sindsdien heb ik managementboeken gelezen, kijk ik veel naar hoe anderen dingen aanpakken en heb ik een breed netwerk opgebouwd. Alles om maar zo veel mogelijk te leren.”

John: ,,Joey en ik zijn groot fan van KesselsKramer en hun manier van communiceren. Daar hebben we in het beginstadium goed naar gekeken. Maar we hebben ons eigen USP, dus kijken verder niet naar concurrentie. We zijn de enigen in het Noorden die het brutale jongetje van de klas uithangen.”

 

"Wij kunnen niet groot denken. Maar dat mag best."

Wat is jullie belangrijkste les?

Joey: ,,Alles gewoon durven. Wij presenteren soms dingen aan onze klanten waarvan we denken: dat gaan ze te gewaagd vinden. Maar we durven wel te laten zien dat het ook op die manier kan.”

John: ,,Geen concessies doen. Houden ze van wat we doen, dan passen we bij elkaar.”

Bakschik: ,,Ik dacht in het begin heel lokaal, toen landelijk en nu denk ik: als wat we doen hier werkt, dan werkt het overal in de wereld. Dus: durf groot te denken.”

Joey: ,,Daar kunnen wij weer van leren. Wij kunnen niet groot denken. Maar dat mag best.”

Bakschik: ,,Ik denk niet dat er een goed of fout is. Groot of klein denken; je moet voor jezelf nagaan waar je gelukkig van wordt. Er zijn mensen die geen zin hebben in personeel en alles liever zelf doen. Dat is ook prima.”

 

"Ga ervoor, of begin er niet aan."

Wat is jullie tip voor starters?

John: ,,Durven, doen en aanpakken. Starten is moeilijk, maar je moet gewoon beginnen.”

Bakschik: ,,Ga ervoor, of begin er niet aan. En als je ervoor gaat, ga er dan ook voor de volle honderd procent voor. En ook: doe iets waar je blij van wordt. Als je er echt iets van wilt maken, dan moet je lang volhouden. Dus dan kan het maar beter leuk zijn.”

Joey: ,,Werk heel hard. Al onze ideeën worden exact uitgevoerd zoals we het in ons hoofd hebben. Dat kost veel tijd en moeite, maar dat harde werken loont wel.”

 

Wat zouden jullie gevestigde ondernemers willen meegeven?

John: ,,Wat mensen vaak vergeten, is dat het belangrijk is om jonge mensen in je bedrijf te hebben. Wij zijn superblij met onze stagelopers. Elk jaar een paar nieuwe mensen die je moet inwerken, maar ook: nieuwe energie en ideeën. Wat ze maken is niet altijd goed, maar je haalt er altijd wat uit waar je mee verder kunt.”

Bakschik: ,,Er zijn nog steeds veel bedrijven die zeggen: ik doe het al vijftig jaar zo, dat heeft altijd zo gewerkt, dus waarom nu niet? Maar alles verandert tegenwoordig ontiegelijk snel, en de nieuwe generatie denkt en werkt gewoon anders. Je moet veranderen.”

 

Wat is volgens jullie de waarde van Trendship?

Joey: ,,Ik vind het fantastisch om hier zoveel jongelui te zien. Die worden denk ik wel geïnspireerd en geactiveerd om iets te doen.”

John: ,,Die jongens die de Gamechangers Student Award hebben gewonnen, die stralen zoveel energie uit. Ik denk dat die gelijk die avond aan de slag zijn gegaan met hun app.”

Bakschik: ,,Ik denk dat Trendship mensen inspireert. De motivatie moet echter uit de mensen zelf komen.”

Tekst en interview door Martine van der Linden.