30 MEI 2024
Suikerunieterrein GRONINGEN
Tickets

2018 / Omar Kbiri: Goede verhalenvertellers hebben de toekomst

Verhalenvertellers en duiders: sta op en verenig je. Volgens Omar Kbiri, oprichter van Maak,  begint het succesvol brengen van content bij het samen vertellen van verhalen. Bij Maak, creative agency voor merken en organisaties, is dat al vanaf de oprichting het uitgangspunt. ,,Maar we hebben de jonge garde hartstikke hard nodig.”

 

Een van de redenen waarom Kbiri op 18 oktober voor Trendship Talent spreekt. ,,Om jonge mensen te vertellen over het carrièrepad dat nieuwe contentplatformen zoals YouTube en Instagram bieden”

Verhalen zijn de spil

,,Ik heb veel talenten begeleid en wil hen prikkelen, inzicht geven en context bieden”, vervolgt Kbiri. ,,Niet iedereen hoeft een nieuwe YouTube-ster te worden. Juist achter de schermen zijn goede, jonge mensen nodig. De nieuwe contentplatformen vormen een totaalindustrie op zich, die uit veel meer bestaat dan de artiesten op het scherm.”

Bij Maak is niet het platform, maar het verhaal het uitgangspunt van een campagne. ,,Wij ondersteunen merken als Vodafone, Albert Heijn en het Rijksmuseum bij het vertellen van hun verhaal. Het begint met een idee, daar zoomen we op in en dan bedenken we welk platform geschikt is. Dat kan YouTube of Snapchat zijn, maar ook net zo goed een evenement.”

Alles weten bestaat niet

Kennis en kunde zat bij Maak, maar Kbiri blijft bescheiden: ,,In feite weten we allemaal maar weinig, we hebben andere mensen nodig om van te leren. Wij leren bijvoorbeeld veel van YouTubers die dagelijks bezig zijn met nieuwe ideeën. We zitten daar bovenop; continu ahead of the curve” Openstaan voor nieuwe ideeën, een steile leercurve en niet denken dat je het allemaal al weet.

,,Ons mediateam neemt alle innovaties mee in oplossingen voor onze klanten”, zegt Kbiri. ,,Denken we bijvoorbeeld aan e-sports, dan verdiepen we ons daar helemaal in. We raadplegen de helden en specialisten van die wereld en vormen samen met hen een team.” Het zijn tips die Kbiri jonge creatievelingen graag meegeeft. En: ,,Weet waarin je je kunt onderscheiden, ontwikkel je expertise, bouw een netwerk op, oefen tot je verder komt. En kijk dan wat voor bedrijfsvorm daarbij past.”

Ondernemen is als een marathon

Wat het geheim van de succesvolle media-ondernemer is? ,,Ik heb een onstilbare honger. Ik hoef niet perse de beste in mijn veld te worden, maar ik wil wel het beste resultaat nastreven. Wat mij prikkelt? Als iemand een verhaal wil vertellen en ons vraagt of wij willen helpen dat te vertellen. Dat kan een schrijver zijn, een vlogger, een politicus, een merk; maakt niet uit, als het maar relevant en interessant is.”

Verhalen vormen de wereld, geloven de experts van Maak. ,,In die wereld is altijd ruimte voor nieuwe ideeën. Maar wees je bewust van je timing. Benader de zaken rustig en weloverwogen; ondernemen is geen sprint, maar een marathon.” Kbiri is ervan overtuigd dat ook gevestigde mediakanalen, bijvoorbeeld nieuwsinstituten als de NOS, in de toekomst intensief gebruik zullen maken van de nieuwe contentplatformen.

,,Om dat mogelijk te maken, heb je verhalenvinders en verhalenvertellers nodig. Mensen die duiding bieden en producties mogelijk maken. Jonge mensen wacht een mooie toekomst in de maakindustrie.”